Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Free Publicity; alleen de zon gaat voor niks op

communicatiePosted by Jacques Happe Mon, September 16, 2013 11:51:26

Onlangs vroeg een vermogend ondernemer aan Highlow Communications of we een PR-actie wilden opzetten om free publicity te genereren voor een nieuw project. Hij meldde er ook bij, dat er weinig budget was. Feitelijk bedoelde hij te zeggen "het is gratis publiciteit, dus dan werk je zelf ook maar voor niks". Hoewel free publicity impliceert dat het gratis is, gaat alleen de zon voor niks op. Voor niks werken is geen onderdeel van free publicity...

Free publicity is de aandacht die je genereert doordat media je informatie gebruiken, zonder dat je daarvoor betaalt. Redactionele publiciteit komt geloofwaardiger over dan gekochte publiciteit: een reclameboodschap of een advertentie. Goede free publicity kan veel betekenen voor het imago (waardering, status, reputatie) en genereert veel aandacht voor een persoon, bedrijf of product. Free publicity zorgt voor een betere naamsbekendheid dan de concurrent. Maar er zijn nogal wat misverstanden rond free publicity:

Gratis
is niet te koop
Misleidend, want ook free publicity kost geld. Het enige verschil is, je betaalt de media niet om aandacht. Hoewel... er zijn vormen van free publicity, waarbij wel een zekere vorm van koop plaatsvindt. Bijvoorbeeld in de reisjournalistiek, waarbij journalisten meegaan op verre reizen met als tegenprestatie aandacht in hun media.

Persbericht
Hoewel een persbericht niet de heilige graal van free publicity is, is het wel degelijk heel belangrijk dat je hier voldoende aandacht aan besteedt. Een persbericht is meer dan een stukje tekst mailen aan de media. Een goed persbericht heeft een duidelijke opbouw, waarbij je de informatie steeds verder naar beneden afrolt; van heel belangrijk naar steeds minder. De prikkelende kop dekt de lading en nodigt uit om de vetgedrukte inleiding te lezen, waar alles in staat wat van belang is. Daarmee bepaalt een journalist of er wat met jouw informatie wordt gedaan. Wees verrassend en schrijf spannend.

Perslijst
Als free betekent dat je vrij bent om te bepalen wie je wel en wie niet wilt benaderen om aandacht te besteden aan jouw belangrijke informatie, dan klopt dat. Maar ook hier is free niet gratis. Bij goede PR besteed je veel tijd en energie in het samenstellen van een perslijst. In welke kranten en tijdschriften, op radio, televisie en internetsites wil je verschijnen met je informatie? Welke journalisten hebben jouw informatie als expertise?

Strategie

Free publicity betekent ook een strategie bepalen of je bijvoorbeeld een bepaald medium of journalist de primeur geeft. Houd er wel rekening mee, dat andere media dan misschien geen aandacht meer (willen) besteden aan jouw informatie. Wil je bijvoorbeeld RTL Boulevard, dan komt SBS Shownieuws vaak niet. Wil je in De Wereld Draait Door? Dan kom je bijvoorbeeld niet bij RTL Late Night, Pauw & Witteman of Knevel & van de Brink. Ook het 'onder embargo' versturen van een persbericht kan een onderdeel uitmaken van je strategie.

Reclame
Free publicity en reclame bestaan naast elkaar. Sterker nog, ze horen vaak bij elkaar: eerst wordt free publicity ingezet en daarna opgevolgd door reclame. Met reclame bereik je grote groepen mensen, verschillende keren achter elkaar. Free publicity is in de regel eenmalig. Reclame maken kost veel geld: advertenties maken, commercials opnemen, ruimte in een (online) publicatie en/of zendtijd inkopen.

Social Media
Het opzetten van een account bij Twitter of Facebook kost niets, maar het onderhouden en bijhouden kost veel tijd. Besteed evenveel aandacht aan deze middelen als aan de tekst van een persbericht of een website. En vooral, bedenk heel goed dat Twitter en Facebook heel anders zijn met een eigen publiek. Overal hetzelfde plaatsen wordt saai. Je wilt namelijk (nieuwe) klanten of bezoekers bereiken of hen verleiden met je boodschap.

Garantie
Er is geen enkele garantie dat je met free publicity die aandacht behaald, die je zo graag wilt. De media worden dagelijks overvoerd met informatie. Iedereen wil aandacht en er is maar beperkte ruimte en tijd. Je zult je plekje moeten bevechten en ook dat kost tijd en energie. En zelfs als je (veel) hebt geïnvesteerd in alle perfecte onderdelen van je free publicity, dan nog is er geen enkele garantie dat je die aandacht ook krijgt. Zo werkt het nou eenmaal. De media zijn niet afhankelijk van jou, maar jij wel van hen. Ga daarom nooit in zee met een PR-bureau dat je garanties biedt, want die kunnen niet gegeven worden, hoe graag je dat ook zou willen.

Onbetaalbaar

Goede free publicity draagt bij aan een betrouwbaar imago. Als je denkt dat free publicity gratis is, vergeet het maar. Bepaal je doelstellingen en doelgroepen. Bedenk een strategie en tactiek. En ga dan pas aan de slag met de uitvoering. Goede free publicity vereist een gedegen aan pak en dat kost geld. Soms heel veel geld.

Hulp nodig?
Free publicity kun je heel goed zelf opzetten. Maar, zoals met alles, het kost tijd en energie. En, het is en blijft een vak op zich. Goede free publicity kost geld. Wil je het goed doen, doe het beter en huur een specialist in! Highlow Communications staat je graag bij om je daarmee te helpen.


Jacques Happe
Jacques Happe is zelfstandig journalist, mediastrateeg en communicatiemanager bij Highlow Communications, dat hij op 4 augustus 1986 op 19-jarige leeftijd oprichtte. Hij is redactielid van CommBat, het discussieplatform over de kwaliteit van het communicatievak.

Hulp nodig bij je communicatie of free publicity? Bel 06 - 55 111 975 voor een afspraak. Kijk ook eens op www.highlow.nl voor ons portfolio en onze tarieven.



  • Comments(0)//blog.highlow.nl/#post15