Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Paniek bij recruiters door overspannen arbeidsmarkt

communicatiePosted by Jacques Happe Tue, July 05, 2011 12:21:40


De arbeidsmarkt is al tijden overspannen door de economische crisis, maar waarom raken zoveel recruiters dan zo in paniek? De beste kandidaat wordt vaak niet geselecteerd op vakervaring, maar op inferieure randvoorwaarden. De waan van de dag regeert, want veel recruiters lijken wel in paniek!

Voor het Amsterdamse communicatienetwerk Welcom hield ik jarenlang de vacaturesite bij. Mede daardoor zag ik de arbeidsmarkt de afgelopen drie jaar drastisch veranderen, maar niet ten goede. Om mij heen hoor ik over een overspannen arbeidsmarkt met paniekerende recruiters, die zonder respect kandidaten afwimpelen, verkeerd beoordelen of zelfs schofferen. Door de economische crisis moeten communicatieadviseurs een veel kleinere hoeveelheid klussen en banen delen met veel nieuwkomers. Mede daardoor is de waarde van communicatie de afgelopen drie jaar met soms wel 40% gedaald! Dan heb ik het nog niet eens over de inhoudelijke devaluatie van het vak. Hoe kun je iemand communicatiemanager noemen met slechts 2 jaar werkervaring? In Duitsland schijn je pas na je 35e het predicaat senior te kunnen verdienen. Het zou mooi zijn als de waarde van je senioriteit ook in ons land op een wat realistische niveau zou kunnen worden gebracht.

Van werkzoekende communicatiecollega`s hoor ik vaak dat het erg lastig is om nog door te dringen tot recruiters, omdat die de oren teveel laten hangen naar de (interne) klant. Ze hobbelen blind achter dwaze voorwaarden aan, zonder dat er gekeken wordt naar kwaliteit en competenties. Grote bedrijven, vaak beursgenoteerd, wijzen kandidaten helemaal niet meer af. Ze laten gewoon niks van zich horen, terwijl in het online tijdperk de sollicitatie nog wel per mail bevestigd wordt. Een afwijzing wordt vaak helemaal niet meer verstuurd.

Veel recruiters kijken maar naar één ding: branchespecifieke ervaring. Je mag geen ervaring hebben in een ander segment, want dat wil de opdrachtgever niet. Alsof je voor niets zoveel vakervaring hebt opgedaan in je carrière. Of ze willen liever een vrouw, die jonger is dan jij zelf. Noem het vooral geen leeftijds- of geslachtsdiscriminatie. “Nee joh, dat maak jij er maar van, dat heb ik niet gezegd!” De junior recruiter van het wervingsbureau heeft klaarblijkelijk een overschot aan capaciteit: teveel adviseurs zoeken een baan of een klus. De keuze is te groot voor zulke recruiters. Zonder ervaring in werving en selectie, worden kandidaten afgewezen op belachelijke gronden als te weinig branchespecifieke ervaring, diploma, sexe of leeftijd. Allemaal paniekexcuses.

Er zijn gelukkig uitzonderingen die de regels bevestigen. Zoals bijvoorbeeld Jim Kraaykamp van Intercom. Hij kijkt naar de perfect match tussen opdrachtgever en de communicatiespecialist. Hij leest tussen de regels van een CV en bepaalt of je geschikt bent voor die werkomgeving. Of je bijvoorbeeld in de cultuur van het bedrijf past. Hij beoordeelt je op je merites en kijkt naar je overall geschiktheid. Hij geeft je tips over houding en de bedrijfscultuur als je op gesprek gaat. Hij neemt de tijd om een afwijzing uitgebreid te bespreken. Ook PR-manager Cindy Penders van ING Nederland is zo’n positieve uitzondering. Ze moet een team samenstellen, maar kijkt niet naar wat je gedaan hebt in de bankwereld, maar wat je als woordvoerder hebt bereikt. “Ik wil niet allemaal mensen met dezelfde bancaire achtergrond; die ervaring krijg je vanzelf wel.” Er zijn overigens meer recruiters, die out of the box denken.

Volgens deskundigen duurt de economische crisis in het communicatievak nog wel even. Zodra de recessie voorbij is, kan de communicatieadviseur weer zelf selecteren. Welk bedrijf wel en welk werving en selectiebureau bijvoorbeeld niet. Tot die tijd moeten kandidaten oppassen voor overspannen recruiters, die niet goed weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Zolang de economie niet aantrekt, worden zulke wervers gedoogd, maar na de definitieve opleving vangen zij de klappen op. Dan hebben ze pas echt reden voor paniek!

Jacques Happe

Jacques Happe is vicevoorzitter van Welcom, het Amsterdamse communicatienetwerk, zelfstandig journalist, mediastrateeg en communicatiemanager bij Highlow Communications, dat hij 4 augustus 1986 op 19-jarige leeftijd oprichtte.

  • Comments(18)//blog.highlow.nl/#post3