Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Hoe ga je als woordvoerder met een onbeschofte journalist om?

communicatiePosted by Jacques Happe Thu, July 28, 2011 12:37:26

In een eerder blog ging ik al in op de kernboodschap, die soms tot in het extreme wordt doorgevoerd. De journalist komt niet door de vooraf bedachte formulering en krijgt niet het antwoord waar hij naar op zoek is. Dan kan de situatie zich voordoen dat een journalist impertinente vragen stelt of zelfs onbeschoft wordt. In onderstaand betoog een prachtig voorbeeld. Hoe ga je daar mee om?

Afgelopen week interviewde ik voor de nieuwe Amersfoortse omroep EVA een toneelspeler, die nog nooit eerder voor TV zijn zegje had mogen doen. Na afloop bedankte hij me omdat ik hem op zijn gemak had gesteld. Vijfentwintig jaar geleden begon ik als journalist en later ging ik ook het communicatievak in. Ik weet hoe het is om zowel aan de ene als aan de andere kant van de microfoon te staan. Ik merk snel genoeg of iemand gespannen of onervaren is. Ik heb jarenlang jonge voetballers van Ajax geïnterviewd. In de bijna tien jaar dat ik bij de club rondliep, heb ik nooit gemerkt dat spelers vooraf werden voorbereid op een mediaoptreden. Sterker nog, als een A-junior voor het eerst met Jong Ajax mee mocht doen en na afloop in de kleedkamergang geconfronteerd werd met een handjevol journalisten, bleek pas goed waar Ajax steken liet vallen. Ik zag de bravoure van het veld wegzinken in de afgezakte voetbalsokken van de jonge voetballer. Vaak was ik als reporter van lokale kranten als eerste aan de beurt om ze wat vragen te stellen.

Glimmend van trots
Ik merkte dat de Ajacied moeite had met de aandacht. Geïntimideerd door een notitieblokje of een dictafoon gaf hij dan verlegen zijn antwoorden. Geen bravoure. Met een schuin oog keek hij naar de camera`s van AT5 en AjaxTV, waar hij later weer zijn verhaal moest doen. Terwijl de onervaren persvoorlichter van Ajax met open mond stond te luisteren, stelde ik zo’n speler na mijn interview één essentiële vraag: ‘als morgen je opa en oma, vader en moeder, broertjes en zusjes, klasgenoten en vriendjes naar je kijken op TV, hoe wil je dan dat ze na afloop op je reageren? Trots?’ Uiteraard kreeg ik dan een instemmend antwoord op die vraag. Mijn advies was kort en krachtig: geniet van het moment als je voor die camera staat. Zorg dat iedereen morgen trots op je is en laat zien, waarom jij bij Jong Ajax schittert. Vol vertrouwen liep zo’n joch dan naar de camera en stond glimmend van trots de journalisten van AT5 en AjaxTV te woord.

Impertinente vragen
Maar het kan ook heel anders. Wat als je een journalist tegenkomt, die er helemaal niet op uit is om je te laten glimmen van trots, maar er op uit is om zijn gelijk te halen? Onderstaande clip toont een live vraaggesprek voor MSNBC`s Hardball. Presentator Lawrence O'Donnell is voorstander van hervorming van de Amerikaanse gezondheidszorg en zijn gast, senator John Culberson, is een sterk tegenstander. Tijdens het interview noemt O'Donnell de politicus een leugenaar. Hij is sarcastisch, respectloos, beschuldigend, vijandig en onbeschoft. Het is lastig om dan niet mee te gaan in de stemming van de vragensteller. Reageer je op agressieve vragen met agressieve reacties? Duelleer je als politicus met de journalist, die al weet welke kant hij op wil met zijn interview, omdat hij weet welke vragen hij gaat stellen? Weglopen heeft geen nut, maar daarover later meer.



Blijf correct en positief
Als je tegenover een agressieve journalist staat, blijf dan vooral dichtbij jezelf. Ga niet mee in de agressie van de interviewer. Blijf bij jezelf en pareer impertinente vragen met verontwaardiging, met humor of een combinatie daarvan. Laat je niet verleiden tot zaken waar je het niet over wilt hebben of tot een stijl die negatief is. Blijf positief, want het publiek pikt dat op. Boos worden heeft geen zin. Het voedt de agressie van de interviewer en dat levert een tegenovergesteld resultaat op. Blijf dus dicht je bij jezelf, correct en vriendelijk, toon respect en blijf de presentator aankijken. Volg je dat advies, dan verover je de sympathie van het publiek. In bovenstaande clip blijft de politicus proberen antwoord te geven op de vooringenomen vragen van de presentator. Ondanks de constante aanvallen en interrupties. Hij reageert beheerst, licht verontwaardigd en heel correct: “Ik vraag me af waarom je me als gast hebt uitgenodigd als je zelf de hele show vult. Ik wil je een serieus antwoord geven (...) Lawrence, neem me niet kwalijk, stel je me nog in staat om ​​antwoord te geven?” Als de kijker ziet dat de interviewer zijn gast oneerlijk behandelt, verliest de gastheer de sympathie van het publiek.

Gratis advies
Reageer vooral vanuit je persoonlijke ‘ik’ en niet in algemeenheden. Toen ik een bekende zanger adviseerde over zijn publieke optreden in de media, heb ik hem ook gezegd vanuit zichzelf te reageren: ‘ik vind’, ‘ik ben van mening’ en dus niet ‘het is zo!’. Je persoonlijke mening doet er toe als je niet in algemeenheden praat. De artiest paste het toe en het maakte hem sympathieker. Uiteindelijk leverde het hem zelfs een groter publiek op. Toon respect voor de geïnterviewde, ook als die zich respectloos naar jou gedraagt. Ga je mee in een negatieve tendens, dan leg je het in de publieke opinie af. Toon lef en durf, zoals de politicus de journalist pareert. Het publiek waardeert dat. Weglopen levert het tegenovergestelde op. De interviewer krijgt dan de kans je negatief neer te zetten. Kijk maar naar de video waarin Rutger Castricum van GeenStijl.nl voormalig minister Ella Vogelaar interviewt. Exemplarisch voor hoe het niet moet als woordvoerder. Sterker nog, Castricum geeft een fraai staaltje mediatraining als gratis advies aan de bewindsvrouw.



Wees trots
Het is als woordvoerder niet altijd eenvoudig. Je moet zowel je boodschap verkondigen als op je hoede zijn voor vragen, waar je wellicht geen antwoord op hebt of wilt geven. En dan loop je soms ook nog een journalist tegen het lijf, die je anders bejegend dan je je zou wensen. Het beste is om je daar op voor te bereiden via een mediatraining. Wapen je tegen dit soort lastige situaties. Maar waar het vooral om gaat. Schud die schroom van je af, wees trots op je werk, je mening en jezelf. Toon dat dan ook. En vooral, blijf zelf correct en beleefd. Altijd…

Jacques Happe

Jacques Happe is vicevoorzitter van Welcom, het Amsterdamse communicatienetwerk, zelfstandig journalist, mediastrateeg en communicatiemanager bij Highlow Communications, dat hij 4 augustus 1986 op 19-jarige leeftijd oprichtte.

Naschrift: Dit blog werd mede-geïnspireerd door een soortgelijk artikel op PR Daily.

  • Comments(34)//blog.highlow.nl/#post5