Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Zou jij deze communicatiekeuzes hebben gemaakt?

communicatiePosted by Jacques Happe Sun, August 07, 2011 19:51:56


In een kwart eeuw heb ik heel wat dubieuze keuzes gemaakt zien worden in het communicatievak. Dit jaar vier ik twee jubilea; mijn zilveren als journalist en een koperen als communicatieadviseur. Beide functies combineer ik, omdat ik het vooral heel erg leuk vind. Maar ook, omdat ik op die manier zie welke keuzes worden gemaakt. Onderstaand betoog richt zich vooral op de keuzes van mensen in het PR en communicatievak, waar ik mijn vraagtekens bij zet. Zou jij deze keuzes maken of heb je voorbeelden van andere 'foute' keuzes?

Het leven is een aaneenschakeling van keuzes. Het is zo`n tegeltjeswijsheid, waarvan je je afvraagt of de makers zelf kunnen leven met hun keuzes. Een paar voorbeelden:
* Een voorlichter geeft een cameraploeg met een avonduitzending aan het begin van de middag voorrang boven een persbureau dat binnen een half uur het nieuws op de feed heeft staan voor media als NRC, AD, Trouw, De Pers en nu.nl.
* Een voetbalclub weigert - semiprofessionele - fansites toegang tot persfaciliteiten, omdat de persmedewerker hen niet als (nieuwe) media beschouwt.
* Een woordvoerder meldt na publicatie dat een journalist hem niet had mogen citeren.
* Een omroep of voetbalclub vindt een eigen programma belangrijker dan de onafhankelijke media en dat alles onder het mom ‘dat snap je toch wel, hè, wij gaan voor’. Nee, dat snapt de journalist niet!
* Een PR-functionaris van een filmmaatschappij vertelt een journalist van een huis-aan-huisblad dat deze voor haar niet belangrijk is, behalve het grote ochtendblad.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen, maar dit zijn toevallig situaties die ik als onafhankelijk journalist aan den lijve heb ondervonden. Ik heb in 25 jaar voor grote en hele kleine media gewerkt, offline en online. Bovenstaande keuzes maak ik helaas nog steeds -te vaak- mee. Het is mijns inziens onbegrijpelijk en zelfs onvergeeflijk als zulke keuzes gemaakt worden.

Als communicatieadviseur van internationale ruimtevaartorganisatie ISTA heb ik onlangs een situatie aan de hand gehad, waarbij ik ook een keuze heb moeten maken, waarvan ik me heb afgevraagd of het wel een juiste was.’s Avonds om 20 uur zou de burgemeester van Lelystad bekend maken dat haar stad op termijn een ruimtevaartluchthaven zou worden. De NOS en RTL kregen ’s om 18 uur de scoop voor radio en tv. Eén krant was het niet eens met die keuze, omdat de journalist het nieuws al ’s ochtends vroeg in zijn krant had willen publiceren. Maar dan zou de politieke consequentie van de publicatie verstrekkende gevolgen hebben gehad, dus dat was geen optie. Onder embargo stuurden we alle media ’s ochtends het persbericht. Iedereen hield zich daar aan. Ook die krant en de dagen daarna nog steeds, want ze boycotten als enig medium het nieuws. De mediawaarde van het nieuws via RTL, NOS, SBS, nationale, internationale, lokale en regionale media was vele malen hoger, dan als het alleen op pagina zoveel in die ochtendkrant was gebracht. De keuze, hoe lastig ook, bleek een juiste. Overigens had die journalist -als enige- een uitgebreid interview gehad, waarin hij heel veel achtergronden kreeg, die niet in het persbericht stonden.

Een journalist moet keuzes maken, maar een communicatieadviseur ook. Ik heb als journalist wel interviews gedaan, die ik net iets te lang op de plank had laten liggen. Het nieuws was al door een ander medium gebracht. Daarom begon ik een website, waarop ik mijn eigen nieuws sneller kon publiceren. Nieuws dat altijd gestaafd werd door feiten en bronnen. Een grote voetbalclub vond dat zo bedreigend voor de eigen media, dat de communicatiemanager – zelf afkomstig uit de journalistiek – na vijf lange jaren mij er voorgoed had weten uit te werken. Een ‘berufsverbot’, omdat hij bang was voor de onafhankelijkheid van een medium, dat hij niet kon controleren.

Journalisten en communicatiemedewerkers vliegen elkaar soms in de haren. Ik heb dat nooit gesnapt. Je hebt elkaar toch nodig. We zijn allebei intermediair tussen product of bedrijf en de eindgebruiker, het publiek. De boodschap van de communicatieadviseur kan alleen verteld worden als de journalist, of bijvoorbeeld de blogger, het wil overbrengen. Je hebt elkaar nodig en trekt dus nooit de eigen media voor als je ook onafhankelijke media hebt uitgenodigd. Dan krijg je dat die onafhankelijkheid wel erg afhankelijk wordt. Van de eigen media welteverstaan, omdat niemand anders nog in jouw boodschap is te interesseren.

In de communicatie gaat het om het maken van de juiste keuze. De journalist wordt dagelijks overspoeld met mediaprikkels; via blogs, websites, kranten, radio en tv, persberichten en social media. Wil je je boodschap toch goed overgebracht zien naar het publiek, maak dan een weloverwogen juiste keuze. En tot slot: schoffeer nooit de intermediair, die de journalist uiteindelijk voor jouw product of bedrijf is…

Jacques Happe

Jacques Happe is vicevoorzitter van Welcom, het Amsterdamse communicatienetwerk, zelfstandig journalist, mediastrateeg en communicatiemanager bij Highlow Communications, dat hij 4 augustus 1986 op 19-jarige leeftijd oprichtte.

  • Comments(17)//blog.highlow.nl/#post6