Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Communicatie 3.0; de nieuwe toekomst

communicatiePosted by Jacques Happe Mon, September 26, 2011 17:34:19

Er was eens… een tijd waarin marketing- en public relations professionals zeeën van tijd hadden om in te spelen op de nieuwigheden in de media. Vandaag de dag is dat anders. Minuten kunnen nu het verschil maken tussen de nr. 1 in PR zijn en hopeloos achter de feiten aan lopen. Deze ontwikkeling heeft communicatieprofessionals ertoe aangezet andere communicatiemiddelen te gaan gebruiken voor PR: sociale media.

Door de macht van sociale media hebben communicatiespecialisten een bijna oneindige keuze in hoe ze hun doelpubliek bereiken. Zij waren dus vaak de eersten om de mogelijkheden van sociale media te omarmen en zijn daardoor autoriteiten in de sector geworden. Hieronder leest u maar enkele manieren waarop sociale media het communicatievak hebben veranderd.

Communicatie 3.0: zender, ontvanger… en omgekeerd
Voor PR-specialisten is het niet voldoende om nieuwtjes of informatie over hun merk/klant op de wereld los te laten en dan te verwachten dat het succesvol opgepikt gaat worden door de media. De communicatie is nu wederkerig. Er wordt van de doelgroep verwacht dat ze luistert, nadenkt, meedenkt en dan met een gepast antwoord komt.

Een schat aan informatie
Sociale platforms zijn voor communicatiespecialisten een eindeloze bron van informatie over hun doelgroep, markt, service en de mediakanalen waarin hun klanten geïnteresseerd zijn. Hierdoor kunnen ze meer mogelijkheden creëren en inzicht krijgen in wat hun publiek eigenlijk is.

Vooruit denken en sneller reageren
In een wereld die 24 uur per dag bezig is, zorgen sociale media ervoor dat klachten en bedenkingen van de consument voor iedereen razendsnel zichtbaarder worden. Door de snelheid waarmee sociale media informatie verspreiden kan die negatieve informatie snel tot een crisis leiden. Bedrijven moeten dus even snel reageren om dat soort brandjes te blussen. Merken dienen via webcare klaar te zijn voor zowel negatieve als positieve reacties. Een doordacht communicatieplan sociale media kan hierbij goud waard zijn.

Meetbaar succes
Voor het eerst in het bestaan van de communicatie, geven sociale media bedrijven de mogelijkheid om hun investering te volgen en de opbrengst ervan te berekenen. Hiervoor kunnen ze het verkeer op hun website checken, de bron ervan nagaan, maar ook bekijken hoeveel tijd klanten besteden aan die tools. Dit betekent ook dat online adverteren een specifieker doel krijgt en dat men het veel strategischer aangepakt.

Een ander soort nieuws
De traditionele media zijn niet langer de bron die we aanspreken bij breaking news. Twitter wordt almaar meer beschreven als een persoonlijke nieuwsbron. Heel wat persbureaus delen hier immers nieuws in real time. Het nieuws verspreidt zich in luttele minuten door de hoge concentratie views en comments van over de hele wereld. Zo werd bijvoorbeeld het nieuws over de Japanse tsunami, of meer recenter de rellen in Londen, in minuten over de hele wereld verspreid via Twitter.

Communicatie 3.0; de nieuwe toekomst
Het communicatievak ziet de talrijke mogelijkheden verder uitbreiden. Van hoogst gepersonaliseerde creaties en aanbevelingen, tot het delen van content op alle mogelijke persoonlijke toestellen, zoals tablets en smartphones. Sociale media zijn hierbij het ideale middel om die content te delen.

Benieuwd hoe de toekomst van uw communicatie via sociale media er uit kan zien? De experts van Highlow Communications zorgen er alvast voor dat die rooskleurig is. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.


Highlow Communications volgen op Twitter? @HighlowNL



gebaseerd op



  • Comments(0)//blog.highlow.nl/#post9