Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

10 tips voor persberichten die wel gelezen worden

communicatiePosted by Jacques Happe Tue, September 27, 2011 13:05:15


Wil je dat je persbericht gelezen wordt? Wil je impact maken en zorgen dat een journalist of blogger jouw persbericht niet meteen verwijdert? Schrijf eens een persbericht, dat niet bijna automatisch gedelete wordt! Hieronder volgen tien tips.

1. Een pakkende titel

Schrijf een korte, pakkende titel. Je pakt daarmee direct iemands aandacht. Zeker als hij dagelijks tientallen (of misschien wel honderden) berichten moet scannen. Hoe een pakkende kop eruit ziet? Kijk eens op de voorpagina van een willekeurige grote krant. Je ziet meteen wanneer tijd en energie in het verzinnen van pakkende koppen zijn gestoken. Met de titel van jouw persbericht is het niet anders. De titel moet direct het verhaal verkopen; niets meer, maar zeker niets minder. Als je geen goede pakkende titel kunt verzinnen, dan is je persbericht veel minder kansrijk.

2. Een sterke inleiding
Bij communicatieopleidingen word je geleerd dat een inleiding de 5 W`s en 1 H moeten bevatten: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Essentieel voor het doorlezen van een persbericht is dat je de meest relevante informatie in de inleiding hebt staan. Of er dan een W of H ontbreekt is niet relevant. De juiste informatie wel. Net als dat de titel pakkend moet zijn, geldt dat in hoge mate ook voor de inleiding. De bureauredacteurs en journalisten van landelijke persbureaus als ANP, GPD, Novum Nieuws, maar ook de verslaggevers van andere media scannen slechts de titel en de inleiding. Daar ligt het zwaartepunt van ieder verhaal.

3. Foto erbij
Waar kijkt de koper als eerste naar op Marktplaats? Juist! De foto. Wil je iets verkopen, dan is een foto essentieel om aan je publiek te laten zien wat je verkoopt. Is er een beeld dat je verhaal vertelt? Besteed extra geld aan een goede foto. Het minste is een logo van je bedrijf of product bij het verhaal, want beelden laten een verhaal opvallen. Tegenwoordig versturen we persberichten per mail en via social media. Voeg nooit bijlagen bij een per email verstuurd persbericht. Vermeld altijd een duidelijk link in het persbericht naar de website waar de bijlagen, zoals de foto, gedownload kunnen worden.

4. Cijfers
Bladendoktor Rob van Vuure gebruikte in de jaren ‘80 en ‘90 veel cijfers op de covers van zijn tijdschriften. Dat verkocht, zo stelde hij. Veel persberichten bevatten cijfers in de inleiding en in de titel. Er zijn navolgers van de Bladendokter, maar wees voorzichtig. Teveel cijfers storen. En, elk persbericht larderen met cijfermatig materiaal, maakt je als afzender voorspelbaar. Wees dus op je hoede en gebruik het alleen, als het je verhaal ondersteunt.

5. Kort of krachtig
Moet een lang persbericht lang of juist kort zijn? Het is niet de juiste vraag. Heeft je informatie meer of minder tekst nodig? Als een journalist door de inleiding komt, dan is hij voldoende geïnteresseerd in je verhaal. Leest hij de volgende alinea`s, dan heb je alle kans dat hij het hele persbericht uitleest. Nou ja, scant. Zorg dus dat de meest relevante informatie zo ver mogelijk naar boven staat. Achtergrondinformatie plaats je naar onderen. Wees niet te summier, maar een aantal ‘open plekken’ zorgt ervoor dat de interesse van verslaggevers wordt gewekt. Ze zullen mailen of bellen voor meer informatie. Er is geen gouden regel, hoewel sommige opleidingen en specialisten je anders willen doen geloven. Moet een persberichten onder de 400/500 woorden blijven? Het is geen wet. De uitzondering bevestigt de regel.

6. Schrijf het als een nieuwsbericht
Even terug naar punt 5. Leer je persbericht schrijven in omgekeerde piramide stijl. Staat de meest relevante informatie in de inleiding en je eerste alinea? Mooi! Het is een start, want het gaat er uiteindelijk wel om dat het goed leesbaar is. De media moeten het met steeds minder journalisten en bureauredacteuren doen. Schrijf dus een persbericht alsof het een nieuwsbericht is. Dat voorkomt dat een journalist nog veel werk hoeft te doen. Het bespaart de publicatie tijd en die win jij voor je klant door de media een goed leesbaar persbericht te bezorgen.

7. Authenticiteit met quotes
Met die kleine redacties is het zelf ophalen van een reactie van een woordvoerder niet het eerste waar de media op zitten te wachten. Dus, zet quotes in je persbericht. Een goede quote maakt een persbericht sterker en verleent een publicatie authenticiteit. Waarom? Omdat het lijkt alsof de redactie zelf achter een reactie is aangegaan. Zorg er wel voor, dat de uitspraken niet obligaat klinken, maar werkelijk iets toevoegen aan de inhoud van je persbericht.

8. Korte alinea`s
In het internettijdperk worden teksten steeds korter. De spanningsboog van de lezer is nauwelijks meer wat het tien of twintig jaar geleden was. Wat absoluut geldt: korte zinnen en korte alinea`s van maximaal vijf regels.

9. Gebruik tussenkoppen en bullets
Om een persbericht overzichtelijk te maken, gebruik je tussenkopjes en bullets om onderscheid aan te brengen. Het zijn hulpmiddelen om een persbericht snel te scannen voor een journalist.

10. De social media release
Nieuw in de wereld van persberichten is de social media release. Het persbericht van nu is al veel compacter dan het persbericht van vijf jaar geleden. Dat komt door de komst van sociale media. Via twitter bijvoorbeeld kun je nu persbericht versturen met inbegrip van hashtags. In het uiterlijk op de website worden heel veel hyperlinks toegevoegd, maar ook de twitteraccount, video`s en natuurlijk de hoge resolutie foto`s, die de redactie vrij van rechten kan downloaden. Overigens is het creëren van een social media release heel veel werk, neem er de tijd voor om een goede mix samen te stellen voor de media!

Een goed persbericht is een essentieel onderdeel van je mediastrategie, waarbij het selecteren van de media die je wilt bereiken een van de andere stappen is. Highlow Communications is gespecialiseerd in mediastrategie. Dus, heb je hulp nodig of wil je het werk uitbesteden, neem dan contact op met Jacques Happe via 06 - 55 111 975. Je relatie met de media moet zorgvuldig opgebouwd worden en vooral productief zijn. Highlow Communications voor een productief mediabeleid.

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.