Highlow Communications

Highlow Communications

Communiceren

Sinds 1986 is Highlow Communications als communicatiebureau gespecialiseerd in woordvoering, mediabeleid, mediastrategie en mediarelaties. Highlow Communications ontwikkelt ook algemeen communicatie & PR beleid. Daarnaast kunt u bij Highlow Communications terecht voor journalistieke en corporate tekstprodukties.

Meer informatie over Highlow Communications vindt u op www.highlow.nl.

Mannen/vrouwen in de communicatie; de inhoud verliest het van de vorm

communicatiePosted by Jacques Happe Tue, March 05, 2013 11:06:40

Het zal wel weer. Vrouwen voelen zich achtergesteld. Er zijn te weinig vrouwen op TV, te weinig vrouwen op hoge functies in het bedrijfsleven. Zoals altijd volgt communicatie de trend, in plaats van trendsettend te zijn, en schrijft ons nationale vakblad Communicatie Magazine over deze ‘problematiek’. Je zou denken dat ons vak ernstiger problemen heeft dan de hoeveelheid vrouwen of mannen in het vak(blad), maar nee, vorm is weer eens belangrijker dan de inhoudelijke kwaliteit...

Directeur Hanneke Verburg van Winkelman & Van Hessen voert sinds kort een briefdiscussie met Rocco Mooij van vakblad Communicatie Magazine. Allereerst wordt Mooij door Verburg bedolven onder de complimenten. Daarna wordt aangestipt dat onze landelijke beroepsvereniging geen enkel idee heeft over de man/vrouwverhouding in het vak. Alsof Logeion zelf wél cijfers paraat zou hebben! Veel van wat ze bij onze landelijke beroepsvereniging weten, is kennis vergaard door mensen uit het vak. Zo maak je goede sier met wetenschap van anderen en lijk je daardoor als vereniging heel belangrijk. Onderzoek doen is kennelijk geen prioriteit; het vak monitoren al helemaal niet. Onwetendheid over ons vak lijkt me de doodsteek voor een landelijke beroepsvereniging, maar die reputatiekwestie ontgaat de vereniging kennelijk.

Terug naar de man/vrouwverhouding in het communicatievak. Betteke van Ruler publiceerde in 2000 wel een onderzoek en kwam bij managementposities op een 50/50 verdeling. Volgens Amerikaans onderzoek ligt de werkvloerverhouding anders: 80% vrouwen en 20% mannen. Hoewel Verburg in haar brief aan Mooij aangeeft dat het om kwaliteit zou moeten gaan, valt het haar op dat in het blad Communicatie nauwelijks vrouwen staan. Ze haalt de recente discussie aan, waar volgens bestuurslid Shula Rijxman van de Nederlandse Publieke Omroep te weinig vrouwen op TV te zien zijn als gesprekspartner/leider. Ze vindt dat opinieprogramma’s in contact gebracht dienen te worden met de programmamakers.

Rocco Mooij reageert dat bezoekers bij congressen hoofdzakelijk vrouw zijn en op het podium alleen maar man. Hij wil wel meer vrouwen in zijn blad en op het podium, maar vrouwen schijnen niet te willen. Op zoek naar hooggeplaatste vrouwen, komt hij tot de ontdekking dat “ook in communicatie - zelfs in communicatie - de hoogste baas vaak een man [is].” Toch zegt hij toe meer vrouwen in het blad te plaatsen, maar dat het de taak is van vrouwen om hun bescheidenheid af te schudden.

Helaas gaat de discussie niet over inhoud en kwaliteit. Waar is de kwaliteit gebleven, die Verburg heel even aanstipte? Wat is er mis met kijken naar het waarom mannen sneller in managementfuncties terechtkomen? Leven we werkelijk in een vrouwonvriendelijke maatschappij of zijn er andere oorzaken? Is de vorm zoveel belangrijker geworden dan de inhoud? Zoals in ons vak al tijden niet (meer) gediscussieerd lijkt te worden over inhoud en kwaliteit.

We missen een brancheorganisatie die voor ons vak staat en inhoudelijk opkomt voor de belangen van communicatieprofessionals, ongeacht sexe, omdat dit niet relevant is als kwaliteit het uitgangspunt is. We missen een leider, die opstaat en zegt waar hij of zij voor staat. Waar het communicatievak voor staat. We missen een beroepsvereniging, die niet volgend is, maar de leiding neemt in discussies, in onderzoek, in profilering, in reputatiebescherming en vooral, in kwaliteitsbewaking.

Als je vrouwen wilt profileren in het vak, dan zul je moeten beginnen met die inhoud. Wat is de kwalitatieve norm voor een managementfunctie? Waarom word je bijvoorbeeld in dit land soms al ‘senior’ genoemd als je net drie jaar werkervaring hebt? En waarom laat onze beroepsvereniging niets van zich horen als een uitzendbureau een communicatiemanager zoekt, die, om leiding te geven aan meer dan 10 communicatieprofessionals, slechts 2800 euro bruto (!) betaald krijgt?

Als landelijk niemand de inhoud belangrijk acht, waarom liggen vrouwen dan wakker van het ontbreken van hun vakzusters in het blad Communicatie Magazine? Ik ben bang dat we in ons vak zover zijn weggezakt, dat vorm belangrijker is geworden dan inhoudelijke kwaliteit. Het zou fijn zijn, als onze beroepsvereniging haar piketpaaltjes zou slaan waar ze behoren: kwaliteit in plaats van veel geld verdienen aan prijsuitreikingen om als vrijwilligersorganisatie betaalde krachten salaris te kunnen uitbetalen…

Jacques Happe
Jacques Happe is zelfstandig journalist, mediastrateeg en communicatiemanager bij Highlow Communications, dat hij 4 augustus 1986 op 19-jarige leeftijd oprichtte. Hij is redactielid van CommBat, het discussieplatform over de kwaliteit van het communicatievak. CommBat initieert en entameert de inhoudelijke kwaliteitsdiscussie over het communicatievak onder andere via deze discussiegroep. CommBat is een platform voor ieder die wil werken aan een verdere professionalisering van het communicatievak. Wat we zijn? Dat zijn we samen!

  • Comments(14)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Jacques Happe Wed, March 13, 2013 11:32:47

Beste Hanneke,Het uitgangspunt van Communicatie Magazine zou kwalitatieve inhoud moeten zijn en niet de vorm; die invulling van de poppetjes. In het vakblad wil je lezen over en leren van kwalitatieve communicatiespecialisten en dan maakt het h-e-l-e-m-a-a-l niets uit of het een man, een vrouw, een homo, een hetero, een groene, een zwarte, een roze of een witte, valide of minder valide persoon is. Het enige waarom deze discussie weer naar boven komt, is mijns inziens het gebrek aan respect voor het vak als de poppetjes belangrijker geacht worden dan de inhoud. Diversiteit is alleen van belang, als daar een vakinhoudelijk artikel aan wordt gewijd. Niet of er voldoende poppetjes van een bepaalde kleur gepubliceerd worden. Het is exact waar ons vak aan onderdoor gaat; het wegduiken voor de werkelijke problemen.En helaas, we hebben geen beroepsorganisatie die zich daar druk over maakt. En het vakblad ook al niet klaarblijkelijk... Jacques

Posted by Christiaan Wed, March 13, 2013 11:20:58

Eens met Jacques. Deze discussie over diversiteit is zo'n ontzettende energiespons. Het denken in man versus vrouw en er vervolgens zo'n ding van maken, getuigt van intellectuele armoede. Communicatie, kom op. Jullie hebben een nieuwe formule, zijn helemaal 'opgefrist', kom dan ook met intelligente, inhoudelijke onderwerpen. Dit is geen platform voor man versus vrouw discussies. Of vergis ik me?

Posted by Hanneke Verburg Wed, March 13, 2013 11:20:26

Beste Jacques, Wat mij betreft hebben we het niet over de vorm maar over een fenomeen dat er wel kwalitatieve vrouwen (moeten) zijn die we graag willen lezen en zien in een blad als communicatie, maar dat ze slecht vindbaar zijn. De redenen waarom zijn inderdaad vaker onderwerp van discussie geweest. Echter raken we er niet over uitgepraat omdat blijkbaar het fenomeen zich voor blijft doen. Natuurlijk gaat het over kwaliteit. Maar ook over diversiteit.

Posted by Marieke lustenhouwer Sat, March 09, 2013 09:09:33

@ martin: klare raal! Helemaal mee eens!

Posted by Anita Rietberg Fri, March 08, 2013 23:42:58

Jacques, de wereld verandert, dus het com.vak natuurlijk ook. Daarom zitten we nu ook midden in de fase van een curriculum verandering. Een hele uitdaging om studenten op te leiden als com.prof van de toekomst. Zeker als het werkveld geen eenduidige geluiden geeft en er steeds meer specialisaties bijkomen. Dit betekent keuzes maken en dan kun je dus niet iedereen tevreden stellen. Maar de zaken die je noemt vinden we als opleiding ook belangrijk een geven we een prominente plek.

Posted by Jacques Happe Fri, March 08, 2013 10:00:44

Lidewey, wat jij aanstipt is precies de reden waarom CommBat anderhalf jaar geleden is opgericht. HBO-opleidingen communicatie sluiten onvoldoende aan op het werkveld. Daarnaast maken we ons in het vak klaarblijkelijk meer druk om vorm dan om inhoud. Niet vreemd dus, dat in boardrooms nog altijd wat meewarig wordt gekeken als iemand van communicatie zijn of haar beleid/advies komt presenteren. "Dat kan toch iedereen", wordt snel gedacht door de mensen in de boardroom. Het erge is, dat is dan ook vaak zo. Communicatie is namelijk van ons allemaal en ook de verantwoordelijkheid van ons allemaal. Het betekent niet dat het daarmee makkelijk is, maar we mogen niet vergeten, dat we allemaal kunnen en moeten communiceren. De opleidingen zouden veel meer op die coördinerende en adviserende rol moeten inzetten, vanuit autoriteit en niet vanuit een lijdzame, volgende rol. En als dat het geval is en we op de inhoud zitten en kwaliteit, dan doet het poppetje niet ter zake en hebben we het -gelukkig- niet meer over plafonds...

Posted by Lidewey Strating Fri, March 08, 2013 09:51:59

Vanuit mijn opleiding hbo communicatie kan ik zeggen dat ik me ook meer een 'huisstijlgeneraal' voel. Ik denk dat het communicatievak vanuit de kern 'anders' moet worden ingericht. Dan bedoel ik met name vanuit de opleiding, zodat mensen die afstuderen ook daadwerkelijk méér kunnen gaan betekenen in relatie tot het business-aspect en het totaalplaatje. Maar hoe dat 'anders' eruit moet zien in de opleiding, weet ik niet precies. Het valt mij overigens juist op dat er steeds meer vrouwen op hogere functies komen? Maar goed, die verhoudingen maak ik me ook totaal niet druk om..

Posted by Jenny LeLarge Thu, March 07, 2013 09:33:24

Mooi gezegd, Martin! Alleen hoe, wie, wanneer? Communicatiemensen blijven praten en het vakgebied - als we dit zo zien - is aanzienlijk versnipperd, vaag

Posted by Martin van Leeuwen Tue, March 05, 2013 20:03:10

Het communicatievak heeft een schop onder de kont nodig. Meer accountability, meer bezig zijn met de business en minder in der weg zitten als huisstijlgeneraal. We moeten onszelf op de juiste plekken weer op de kaart zetten, weten waar het echt over gaat, en niet in alle valkuilen van middelenproductie vallen. Communicatie is een vak, je bent expert, en gedraag je dan ook zo!

Posted by Gert De Buyser Tue, March 05, 2013 19:07:31

Ik deel dezelfde mening. Een werkgever kiest voor kwalitatief personeel. Of dat nu een man of vrouw is van geen belang.

Posted by Ellen Kleverlaan Tue, March 05, 2013 19:03:17

Als het merendeel van het communicatievak uit vrouwen bestaat, die in het blad nauwelijks aan het woord komen, gaat dat echt aan vorm voorbij.

Posted by Jenny le large Tue, March 05, 2013 18:11:31

Jacques, mijn complimenten! Gied verwoord!

Posted by Karen Auer Tue, March 05, 2013 16:00:34

Helemaal mee eens én goed geschreven.

Posted by Janneke Rozendaal Tue, March 05, 2013 12:28:10

Duidelijk standpunt. Uiteindelijk moet het altijd gaan over de inhoud en de juiste persoon op de juiste plek.